Topul cartierelor din Constanța în care merită să locuiești

13 ianuarie 2022

Publicat de storia

Topul cartierelor din Constanța în care merită să locuiești

Dacă ar fi să clasificăm orașul-port Constanța după popularitate, foarte probabil ar ocupa unul dintre primele locuri; într-un top în ceea ce privește numărul de locuitori, ar fi pe locul cinci, iar din punctul de vedere al importanței economice, s-ar clasa pe undeva între locurile 10 și 20, în funcție de criteriile folosite.

Constanța are o suprafață de 124 kilometri pătrați, o populație de aproximativ 280.000 de locuitori și este compusă din trei localități: Constanța (care este reședința), Mamaia și Palazu Mare. Împreună, au PIB-ul pe cap de locuitor de 14.596 euro, după Bucureşti, Cluj, Timişoara.

Puțină istorie despre Constanța

Primii locuitori au fost geții, colonizați în secolele VII-V  î.e.n. de greci. Ei sunt cei care au și dat numele de Tomis așezării. Tot lor le aparține și prima atestare documentară, care datează din 657 î.e.n. Ulterior, Constanța de azi a fost cunoscută ca Pontos Euxeinos și este numită ca atare în scrierile lui Herodot. Tomis a fost cucerit de romani în 71 î.e.n. și redenumit Constantiana, după sora împăratului Constantin cel Mare, devenind parte a Imperiului Roman, la limita de est a imperiului. Publius Ovidius Naso (Ovidiu), poetul roman exilat aici, și-a trăit pe malul Mării Negre ultimii opt ani din viață.

Cucerită de Imperiul Bizantin, apoi de cel Otoman și aflată, ulterior, sub dominația Țaratului Bulgar, Dobrogea revine ca province a Regatului României în 1878, iar din acest moment, începe cu adevărat evoluția zonei și a orașului, Constanța devenind portul principal al țării, după ce Anghel Saligny a construit podul de peste Dunăre de la Cernavodă, în 1895. 

Evoluția locativă a Constanței

Marea Neagră joacă un rol cheie în economia municipiului Constanța și influențează direct tot ceea ce ține de economia orașului și a regiunii. Este singurul oraș din România ce are acces la toate rutele de transport: rutier, feroviar, aerian și naval. 

Centru industrial, comercial și turistic de importanță națională, Constanța este orașul în care șantierul naval, portul și turismul sunt principalele activități economice. În ultima perioadă, sectorul imobiliar a luat un avânt important, atât cu scopul de a oferi apartamente noi in Constanta locuitorilor orașului, cât și pentru a acoperi solicitările de cazare ale turiștilor, din timpul sezonului estival. 

În prezent, în Constanța, atât în zonele tradițional rezidențiale, cât și în cele destinate turistilor, se construiește intens, dar, cu toate acestea, cererea de locuințe noi este mai mare decât oferta, domeniul imobiliar fiind unul dintre stimulii principali ai progresului economic al orașului de la malul Mării Negre. O dovadă în acest sens este că, pe parcursul anului 2021, cele mai multe autorizații de construire au fost emise, în ordine, în Ilfov, Constanța și Cluj. 

Cele mai căutate cartiere rezidențiale

Una dintre caracteristicile orașului Constanța este întrepătrunderea cartierelor. Acestea nu au denumiri exacte, iar diferențele facilităților oferite de diferite zone ale orașului sunt relativ mari. Astfel, unele cartiere au două nume, amândouă utilizate de constănțeni, în timp ce unele areale adunate sub o singură titulatură, cuprind, în fapt, mai multe zone distincte. Cartierele de blocuri ridicate în perioada comunistă, când orașul a fost supus unei tentative nereușite de organizare administrativă, fiind demolate masiv case individuale, încă domină orașul. 

Cartierele sunt fie dominate majoritar de blocuri, fie de case individuale sau sunt într-un amplu proces de dezvoltare, fiind ridicate pe terenuri care nu au mai avut anterior construcții. La acestea se adaugă și o zonă predominant industrială, unde se află portul și șantierul naval și trei zone comerciale (Zona Comercială Sud, Vest și Nord). 

Faleza Nord

Cartierul Faleza Nord are una dintre limite pe malul mării. Include plaja „Trei papuci” și Delfinariul. Predomină casele individuale, dar există mai multe arii unde s-au ridicat ansambluri rezidențiale noi, unele dintre ele chiar în buza mării. Cea mai nouă zonă este cea dintre Lacul Tăbăcăriei și Marea Neagră, în partea de nord a cartierului, unde sunt concentrate locuințele noi. Blocuri sunt mai ales pe linia litoralului, unele dintre ele construite înainte de 1990, altele după. 

Principala arteră rutieră a cartierului este bulevardul Mamaia, care urmărește linia litoralului. De o parte și de alta a acestuia sunt blocuri, în timp ce în spatele lor predomină casele individuale. 

Zona are facilitățile necesare locuirii zi de zi și este printre cele mai căutate de cei care aleg să închirieze locuințe pe perioada verii pentru sejururi mai lungi la malul mării, aceasta fiind și una dintre caracteristicile imobiliare ale zonei. 

Tomis Nord

Situat în partea de nord a Constanței, Tomis Nord are forma unui triunghi. O latură este pe parcul și  lacul Tăbăcăriei, alta pe lacul Siutghiol. Cartierul este împărțit în două zone: Tic-Tac și Cireșica. Cele mai multe dintre blocuri au fost construite înainte de 1990, cele ridicate mai recent fiind în zonele limitrofe ale cartierului. 

Tomis Nord este unul dintre cartierele cu cea mai mare densitate de populație, fiind în vecinătatea campusului Universității Ovidius și având acces imediat la plajă. 

Cartierul este cotat printre cele mai liniștite și sigure din Constanța și este de departe una dintre cele mai verzi zone ale orașului, în condițiile în care absența unor zone verzi largi este una dintre marile probleme urbane ale municipiului. Tomis Nord este poarta de intrare în Mamaia și are un ridicat potențial turistic. Este un areal bine structurat, cu construcții care au un regim de înălțime de la 4 la 12 etaje, cu un aspect aerat. 

Faleza Sud și cartierele Km 4 

Faleza Sud este unul dintre cartierele oficiale ale Constanței, fiind situat în partea de sud a orașului, aproape de linia litoralului, limitat de zona portuară. Cartierul are o ieșire directă la mare și o plajă neamenajată. Este cunoscut de constănțeni drept „Poarta 6”, după calea de acces în port, cu același nume. 

Faleza Sud este o zonă ce are exclusiv blocuri, toate ridicate după 1980, când zona era teren viran, ceea ce face ca ansamblul să fie bine sistematizat, tocmai pentru că a fost construit de la zero. Există școli, spații comerciale, piețe, căi de acces largi, scuaruri cu zone verzi, locuri de joacă. Cartierul include și o parte din Valea Portului.

Kilometrul 4 continuă în nordul cartierului Faleza Sud și face corp comun cu acesta. Denumirea arealului i se trage de la calea ferată „Km 4” și înseamnă patru kilometri pe calea ferată, începând de la Gara Veche, care a încetat să mai funcționeze în 1960, fiind tot o zonă rezidențială formată doar case și vile.

În ultimii ani, au început sa apară și blocuri. În afara zonelor verzi din curțile caselor, este lipsită de parcuri. În compensație, pe străzile frumos și ordonat aliniate sunt mulți copaci viguroși. 

Kilometrul 5 și cartierul Veterani

„Kilometrul 5” este tot un cartier rezidențial, în partea de sud-est față de Faleza Sud. Nu are ieșire directă la mare. Numele i se trage de la cei cinci kilometri care îl despart de Gara Veche. Lipit de noul cartier Veterani, face aproape un corp comun cu acesta. 

Kilometrul 5 este format exclusiv din case individuale, toate având curte. Perfect sistematizat și organizat, are acces la toate utilitățile, străzi perfect aliniate, asfaltate, dar și verdeață, deși nici acesta nu are un parc sau scuaruri verzi. 

Sudul cartierului Kilometrul 5 se învecinează cu Veterani. În 1990, zona era teren viran. În 1994, a fost inclus în intravilan, parcelat, iar unele dintre loturi au fost atribuite urmașilor veteranilor de război (de aici i se trage și numele, devenit, între timp, oficial). Cartierul a fost gândit ca un tot unitar, astfel că s-a transformat, încet, într-un areal rezidențial frumos și liniștit. Cele mai multe dintre construcțiile de aici au fost realizate în regie proprie. Zona, deși este foarte bine cotată, nu are străzi asfaltate, nu are iluminat public, iar utilitățile au devenit accesibile pe cheltuiala proprietarilor. 

Constanța este un oraș cu multe particularități. Acestea dau farmec, dar, în egală măsură, sunt dovada unei dezvoltări neuniforme, lăsate la voia întâmplării și la ritmul natural al pieței imobiliare. Efectul a fost că s-a construit foarte mult în cartierele vechi și au apărut cartiere noi, mai ales la periferie. Strategia de viitor are la bază un Ghid de Regenerare Urbană, care urmărește o abordare integrată a cartierelor, extinderea zonelor verzi, realizarea de piste pentru biciclete şi revitalizarea întregului oraș

Ultima editare: 25 ianuarie 2022

Dă share în social media