Contractul de închiriere a spațiului: cum îl negociezi în perioada de criză ca persoană juridică

13 mai 2020

Publicat de storia

Contractul de închiriere a spațiului: cum îl negociezi în perioada de criză ca persoană juridică

În această perioadă de criză, prioritatea oricărei afaceri este de a se menține la un anumit nivel economic, iar impactul negativ să fie cât mai mic. Dacă îți desfășori activitatea într-un spațiu închiriat sau urmează să închei un contract de închiriere, e bine să știi ce soluții ai la îndemână.

În cele ce urmează vei afla cum poți negocia contractul de închiriere în calitate de persoană juridică, dar și în ce condiții poți opta pentru amânarea sau suspendarea plății chiriei.

Care sunt obligațiile generale ale proprietarilor și chiriașilor

În primul rând, e bine de știut că părțile implicate, atât locatorul (cel care închiriază), cât și locatarul (chiriașul) au anumite obligații pe care este necesar să le respecte. Acestea sunt valabile chiar dacă nu sunt trecute în contract, deoarece există în lege, conform Codului Civil.

Atunci când iei în primire spațiul închiriat și pe toată durata perioadei în care îți vei desfășura activitatea, trebuie să te asiguri că proprietarul respectă următoarele obligații:

Menține spațiul dat în folosire în stare bună de funcționare;

Îți asigură folosirea spațiului în condiții sigure;

Efectuează toate reparațiile necesare din spațiul închiriat, astfel încât să îl mențină în stare corespunzătoare de folosire (sistemul de ventilație nu mai funcționează, liftul  are nevoie de mentenanță etc.).

În cazul în care e vorba de reparații care apar ca urmare a modului în care ai folosit spațiul respectiv, e de datoria ta să suporți reparațiile respective. Ține cont că trebuie să anunți în prealabil proprietarul cu privire la faptul că sunt necesare reparații.

Totuși, având în vedere situația de criză, proprietarul poate refuza reparațiile spațiului închiriat ca urmare a restricțiilor impuse de autorități. În schimb, pot interveni companiile care au ca obiecte de activitate servicii de reparaţii şi mentenanţă.

Obligațiile tale în calitate de chiriaș sunt următoarele:

Să plătești chiria la termenele stabilite în contract (vezi mai jos ce soluții există pe perioada stării de urgență);

Să folosești spațiul închiriat cu responsabilitate și grijă;

Să restitui bunul la încetarea contractului, din orice cauză.

Ce variante te pot ajuta în perioada crizei

Starea de urgență declarată prin Decretul din data de 16.03.2020, publicat în Monitorul Oficial nr. 0212 din 16.03.2020, precum și Ordonanțele militare nr. 1 din 18.03.2020, nr. 2/21.03.2020, nr. 3/24.03.2020 își fac resimțite efectele asupra proprietarilor și celor care au închiriat un spațiu pentru firmă.

Având în vedere situația de criză actuală, provocată de pandemia Covid-19, încheierea și negocierea unui contract de închiriere pot reprezenta situații dificile. De aceea, e bine să știi că poți solicita diferite variante pentru a reduce impactul negativ asupra afacerii tale.

În cazul în care te gândești să închiriezi un spațiu pentru a-ți desfășura activitatea firmei, e bine de știut faptul că proprietarul nu este obligat să autentifice contractul la notar, ci acesta este perfect valabil sub semnătură privată, între cele două părți. De asemenea, contractul de închiriere e valabil chiar dacă nu a fost înregistrat la Fisc.

Dacă, în schimb, ai un contract de închiriere valabil, iată ce variante te pot ajuta:

Suspendarea plății chiriei

Acest lucru înseamnă că ai posibilitatea de a nu plăti chirie pe perioada în care este declarată stare de urgență. Inițial, poți suspenda plata pentru 30 de zile, iar perioada se poate extinde în cazul în care este prelungită starea de urgență.

Amânarea plății chiriei

Spre deosebire de situația menționată anterior, în acest caz va trebui să plătești chirie, dar nu la datele menționate în contract. Plata chiriei se face ulterior, în tranșe lunare care vor fi calculate pe o perioadă cuprinsă între 6 și 12 luni. Cu alte cuvinte, la chiria lunară pe care o vei plăti se va adăuga suma restantă din perioada în care a fost amânată plata chiriei.

Astfel, ai posibilitatea de a nu plăti chirie, însă va trebui să achiți sumele restante, în tranșe lunare, odată ce va înceta starea de urgență.

Reducerea cuantumului chiriei

În această situație, ai posibilitatea de a plăti mai puțin decât chiria pe care o datorezi în mod normal proprietarului. Având în vedere situația de urgență, în care este necesar ca proprietarul să își păstreze în continuare o sursă de venit, iar chiriașul să poată economisi o sumă de bani, reducerea chiriei poate reprezenta cea mai avantajoasă soluție pentru ambele părți.

Este important ca proprietarul și chiriașul să cadă de comun acord asupra acestei variante și să înțeleagă nevoile pe care le are fiecare, în special aceea de a-și păstra un flux de numerar și un anumit nivel de siguranță financiară.

Ce conține actul adițional în funcție de soluția convenită

Indiferent de soluția aleasă, proprietarul trebuie să încheie act adițional la contractul de închiriere. Iată ce informații trebuie să conțină acesta în fiecare dintre cazuri:

Suspendarea plății chiriei

Dacă optezi pentru această soluție, va trebui ca proprietarul să încheie un act adițional la contractul de închiriere în care să fie menționat faptul că este suspendată plata chiriei ca urmare a stării de urgență. Actul adițional trebuie semnat de ambele părți prin semnătură digitală sau olograf și scanat.

Amânarea plății chiriei

Actul adițional trebuie să conțină următoarele informații:

Durata pentru care este amânată plata chiriei;

Calculul plății chiriei datorate;

Tranșele lunare care urmează să fie plătite, odată ce încetează starea de urgență.

Reducerea cuantumului chiriei

În acest caz, actul adițional trebuie să conțină perioada pentru care se va plăti chiria redusă, dar și suma care urmează să fie plătită.

Ar mai fi de menționat faptul că, în cazul în care aceste soluții nu funcționează în situația ta și ești nevoit să reziliezi contractul de închiriere, poți face acest lucru respectând un termen de preaviz. Acesta nu poate fi mai mic decât sfertul intervalului de timp pentru care s-a stabilit plata chiriei.

Așadar, există soluții care te pot ajuta în calitate de chiriaș atunci când te confrunți cu probleme produse de situația de criză generată de coronavirus, astfel încât să îți protejezi afacerea. Este necesar să discuți cu proprietarul spațiului pentru a cădea de comun acord asupra uneia dintre soluțiile prezentate mai sus.

Sursă foto: Shutterstock

Ultima editare: 16 iunie 2020

Dă share în social media