[Gáspár György] Cum să alungi anxietatea și să te reapropii de cei dragi

08 mai 2020

Publicat de storia

[Gáspár György] Cum să alungi anxietatea și să te reapropii de cei dragi

Storia.ro e alături de cei care își caută locul pe care îl vor numi acasă, oferind lunar peste 200.000 de oferte dintre care să aleagă. Însă, în perioada aceasta, simțim nevoia să ne extindem un pic rolul.

Oricât ne iubim cu toții căminul, după atât de multe zile petrecute în același spațiu, remarcăm cum sentimentul plăcut de oază personală ajunge să fie înlocuit de neliniște și chiar de anxietate. 

Pentru a readuce starea de bine de acasă, lansăm azi proiectul Renovări personale, prin care Storia.ro oferă soluții pertinente de ajustare a emoțiilor într-un mod sănătos, constructiv. 

Recomandările vin de la un specialist în gestionarea emoțiilor - Gáspár György, psiholog clinician și psihoterapeut relațional. În primul material din serie, abordează subiectul anxietății. Află de la el cum să o identifici și cum să o combați – și pe termen scurt, și pe termen lung.

Dacă ți se pare un proiect util, de care ar trebui să audă și alții, susține-l cu un share. Dacă vrei sfaturi despre cum să-ți creezi rutine sănătoase acasă sau despre practicarea stării de mindfulness, parcurge și celelalte articole din serie.

Anxietatea este ceea ce simte organismul când îl năpădește stresul. Asta se poate întâmpla din cauza unui pericol real sau a unuia imaginar. Rolul anxietății este acela de a pregăti corpul să se lupte cu amenințarea ori să fugă din calea acesteia.

Anxietatea se resimte atunci când respirația devine agitată, iar vasele de sânge se dilată. Organismul își încordează musculatura. Câmpul vizual se îngustează, concentrându-se asupra sursei de pericol. Creierul încetinește funcționarea acelor organe ale corpului care nu sunt esențiale pentru supraviețuire (inclusiv rațiunea, digestia și plăcerea fizică), pentru a-și conserva resursele. Fluxul de sânge este deviat de la stomac și epidermă, iar mulți dintre nervii implicați în excitabilitate sunt dezactivați. Întregul proces se desfășoară foarte rapid și necondiționat, fiind întipărit în celulele speciei prin procesul evoluției. Anxietatea îi ajuta pe strămoșii noștri să-și salveze viața. Iar în prezent este explicația principală pentru faptul că ne este atât de greu să stăm liniștiți pe canapea, în timp ce ne aflăm în izolare și suntem supuși distanțării sociale.

Antidotul pentru anxietate constă în conversațiile intime, marcate de vulnerabilitate, purtate cu cei în care avem încredere. Relațiile interumane au această capacitate miraculoasă, de a îmblânzi frica și de a liniști vulcanul fiziologic interior. Îmbrățișările și atingerile ce ne dau siguranță, cuvintele blânde și vocea caldă a celor care țin la noi ne vor ajuta la greu, să ne regăsim forța interioară. Dacă ființa cea mai dragă sau tribul nostru de încredere se află în izolare altundeva, atunci putem păstra conexiunea prin conversații telefonice, apeluri video sau mesaje scrise. Distanțarea fizică nu trebuie să ducă la răcire emoțională. Un dialog conștient de minim 15 minute, zilnic, și câte o îmbrățișare de 9 secunde cu partenerul de viață reprezintă cea mai bună investiție psihologică pentru protejarea sistemului imunitar, dar și pentru armonia familiei noastre. Potrivit studiilor, persoanele căsătorite sau aflate într-o relație stabilă de cuplu trăiesc cu 4 până la 8 ani mai mult decât cei care au relații complicate.

Respirația abdominală, meditația mindfulness, lectura, sportul și alimentația echilibrată ne ajută, de asemenea, să mai risipim o parte din tensiune și să dobândim o atitudine pozitivă față de sine, viață și viitor. Nu putem evita anxietatea cu totul, dar putem găsi niște strategii eficiente prin care să ne curățăm mintea. Timpul petrecut acum acasă poate fi o neprețuită resursă, pentru un viitor așa cum ne dorim.

Ultima editare: 16 iunie 2020

Dă share în social media