NewsroomȘtiri

Concluzii de la primul eveniment din seria Agent Expert, organizat de Storia & OLX Imobiliare

Profesioniștii din industria imobiliară au participat pe 15 noiembrie la primul eveniment din seria Agent Expert, organizat de cel mai mare ecosistem imobiliar din România, Storia & OLX Imobiliare. Evenimentul își propune să aducă împreună, de fiecare dată, specialiștii din domeniu, oferindu-le un spațiu de dialog, care să favorizeze schimbul de informații și de bune practici de care industria are nevoie pentru a progresa. 

ROMÂNIA ÎN CREȘTERE: O ANALIZĂ A POTENȚIALULUI PIEȚEI IMOBILIARE

În deschiderea, evenimentului, Mihai Sava, Strategy Director OLX Real Estate Europe, a făcut o analiză în profunzime a pieței imobiliare din România, raportându-se la perspectiva regională pe care specialiștii Storia & OLX Imobiliare o au prin apartenența la grupul internațional Prosus – acesta operează în domeniul anunțurilor imobiliare și în Polonia, și în Portugalia, grupul fiind, de altfel, unul dintre cei mai mari investitori în tehnologie din Europa, care include, pe plan local, și Autovit, eMag, Tazz, Fashion Days. Printre sursele analizei prezentate de Mihai s-au aflat date ANCPI, Eurostat, Hypostat, Banca Mondială, Comisia Europeană, Deloitte, precum și date Storia și OLX Imobiliare. 

Referitor la potențialul pieței imobiliare din România pe termen lung, Mihai a punctat că valoarea pieței imobiliare din România este în creștere – chiar și în 2023, când numărul tranzacțiilor imobiliare va fi sub nivelul lui 2022, tot se va înregistra o evoluție pozitivă față de anii de dinaintea pandemiei. Pentru a vedea dacă e vorba de o creștere sustenabilă pe termen lung, au fost analizați cei 2 factori principali de creștere: numărul de tranzacții și prețurile de tranzacționare. 

La nivel național, stocul de locuințe din România este bine dimensionat, aliniat la nivel european, însă la nivelul orașelor mari ascunde un deficit, întrucât aici există o migrație pozitivă. Referitor la numărul de tranzacții, România este cu 29% sub media europeană. În ce privește calitatea stocului locativ, locuințele din România sunt printre cele mai mici din UE, iar gradul de supraaglomerare este cel mai mare, ceea ce stimulează nevoia locativă. Deși România are a 3-a cea mai mare creștere economică din Uniunea Europeană, în ultimii 3 ani, are totodată și una dintre cele mai mari rate ale populației care locuiește în mediul rural. Odată cu creșterea economică, tot mai mulți oameni vor migra către marile orașe, acesta fiind un motor de creștere pentru cererea de locuințe.

„În ciuda titlurilor din presă, prețurile locuințelor din România în mod absolut sunt printre cele mai scăzute din UE, mai precis sunt la jumătate față de media țărilor analizate. Chiar și Bucureștiul are prețurile medii cu mult sub cele din alte capitale din Europa Centrală și de Est. Raportat la venitul mediu din România, locuințele din țară noastră sunt printre cele mai accesibile din UE. De exemplu, pentru achiziția unui apartament de 70mp sunt suficiente 6,3 salarii brute anuale”, a spus Mihai.

Prețurile locuințelor din România au crescut cu peste 45% față de nivelul din 2015, dar creșterea a fost mai mică decât media de creștere din UE și sub creșterile înregistrate în alte țări din regiune. În același timp, veniturile populației, precum și creșterea costurilor în construcții au crescut mai mult decât creșterea prețurilor locuințelor. Legat de gradul de bancarizare sau de penetrare a creditele ipotecare, Mihai a punctat că există loc de creștere, România fiind pe ultimul loc în UE din acest punct de vedere, raportat la PIB.

Cu privire la viitor, Mihai a prezentat felul diferit în care au reacționat România și Polonia, în ultimii 3 ani, la factori de creștere și șocuri macroeconomice similare (Covid-19, distanțarea socială, politica fiscală & monetară relaxată, șocurile în lanțul de aprovizionare, criza energetică, presiunea inflaționistă). România a înregistrat o rată a inflației și o dobandă de referință mai mici, precum și un curs valutar mai stabil decât Polonia. Apetitul pentru creditare a fost mai stabil în România decât în Polonia, iar tranzacțiile imobiliare s-au menținut mult peste 2020. De altfel, raportat la media ultimilor 5 ani, anul 2023 a fost unul peste medie în ceea ce privește numărul tranzacțiilor imobiliare. În 2023, contactările pe platformele grupului OLX au crescut în mod susținut, iar octombrie a fost aproape de maximul ultimilor 3 ani.

MITUL BULEI IMOBILIARE

Anca Bidian, CEO & Fondator KIWI Finance, a adus, în cadrul evenimentului, argumente măsurabile pentru faptul că bula imobiliară despre care se vorbește în ultimii ani este doar un mit. 

Anca a comparat evoluția accesibilității locuințelor în momentul bulei imobiliare din 2008 versus momentul prezent. O animație sgestivă a prezentat factorii care formează o bulă: nu prețul în sine, ci viteza de creștere a prețului, precum și faptul că se depășește cu mult puterea de cumpărare. Din 2015 până în prezent, prețul mediu pe metru pătrat a crescut cu 45%, dar și salariul mediu lunar a crescut de 3 ori, deci, chiar dacă prețurile sunt mai mari, imobilele sunt mai accesibile.

Referitor la întrebarea „cât mai așteptăm?”, Anca a punctat faptul că nu valoarea prețului în sine trebuie urmărită, ci valoarea indicelui de accesibilitate, calculat de KIWI Finance ca raportul dintre prețul mediu pe mp și salariul mediu lunar. În general, la nivel internațional, un indice sub 2,5 caracterizează o piață imobiliară atractivă.

România are în 2023 un indice mediu național de 1,62 (București – 1,38, Ilfov – 1,48), în timp ce în momentul bulei imobiliare din 2008, acest indice avea valoarea 6. 

STORIA, PRIMII 7 ANI: DE LA 0 LA PESTE 2000 DE CLIENȚI 

Răzvan Ceapă, Head of Operations Storia & OLX Real Estate, a punctat cele mai importante milestone-uri în evoluția platformei care își propune să informeze corect publicul despre piața imobiliară și a explicat și felul în care Storia este un partener pentru vânzătorii profesioniști.

Cel mai mare ecosistem din piață, Storia & OLX Imobiliare, beneficiază de 11,6 milioane de vizite pe lună și are o medie de 200.000 de anunțuri active, din toată țara. KIWI Finance, cel mai mare broker de credite din România, oferă serviciile a peste 250 de brokeri și acces la portofoliile a 15 bănci partenere.

Printre noutățile de anul acesta se află și alinierea Storia, din punct de vedere tehnic, la platforma folosită la nivelul grupului internațional din care face parte, care operează și în Polonia, și în Portugalia. Printre îmbunătățirile tehnice ale platformei Storia sunt un nou sistem de locații – ce permite identificarea mai ușoară a locațiilor proprietăților, hartă cu posibilitatea de a desena zona de interes, ceea ce face experiența utilizatorilor mult mai ușoară, un nou sistem de salvare a anunțurilor și notificări pentru cumpărători și chiriași.

Răzvan a vorbit și despre inițiativele Storia dedicate industriei, dar și celor care își caută o locuință. Agent Expert – conceptul care reunește toate inițiativele Storia dedicate profesioniștilor în imobiliare – are de acum și propriul site, agentexpert.storia.ro, unde agenții și dezvoltatorii pot accesa rapid analize de piață bazate pe date publice și proprii, recapitularea lunară a celor mai importante știri din imobiliare, emisiunea săptămânală ZF Real Estate și multe altele. Tot în cadrul acestei inițiative, Storia a lansat în cadrul evenimentului raportul de piață Agent Expert – Retrospective și perspective, oferind cele mai importante informații din domeniu. Prima ediție este dedicată perioadei ianuarie-septembrie 2023, analizând ultimele evoluții imobiliare și definind un nou nivel de transparență în piață.

O altă inițiativă Storia, Drumul inteligent spre acasă, reprezintă o serie de materiale informative care facilitează deciziile imobiliare dedicate cumpărătorilor, chiriașilor și proprietarilor, incluzând rapoarte de prețuri de vânzare și închiriere, sondaje pe teme inedite, din care rezultă informații interesante.

Indexul T.R.A.I – indicatorul nivelului real de bunăstare din cartierele din România, bazat pe date relevante de la specialiști – trafic, repere, aer, imobiliare – acoperă acum peste 500 de cartiere din toată țara. Pe baza unor studii la care au participat peste 70.000 de români, celor 4 criterii inițiale ale indexului li se vor alătura încă 13, precum nivelul de curățenie sau numărul locurilor de parcare. Indexul este utilizat deja de peste 60% dintre utilizatori în alegerea unei locuințe.

DRUMUL INTELIGENT SPRE ACASĂ, GHIDAT DE UN AGENT EXPERT 

Monica Dudău, Marketing Manager Storia & OLX Real Estate, a prezentat noua poziționare a brandului Storia ca promotor al transparenței și al clarității în industria imobiliară. Schimbarea de viziune a Storia are la bază un proces amplu de cercetare, cu componente calitative și cantitative, aplicate în rândul proprietarilor, agenților și al celor care își caută o locuință.

Punctul de start a fost faptul că România se află printre țările cu cel mai scăzut nivel de încredere interpersonală: doar 13% dintre români au încredere în majoritatea oamenilor, 85% dintre români cred că trebuie să fii în alertă tot timpul, 35% dintre români nu au deloc încredere în oamenii pe care abia i-au cunoscut. Lipsa de încredere influențează și tot procesul de căutare și luare a deciziei în domeniul imobiliar. Beneficiile emoționale sunt cele care stau la baza alegerii platformei imobiliare: peste 60% dintre români spun că „îmi dă un sentiment de securitate și încredere”, „mă ține informat”, „mă face să mă simt în control”. 

“Storia aduce transparență în primul rând prin produsul oferit. Optimizăm continuu platforma, prin funcționalități care aduc mai multă transparență în industrie, cum ar fi instrumentul PromoOptimizer, dedicat vânzătorilor profesioniști, care estimează impactul fiecărui tip de promovare. La transparentizarea industriei contribuie și rapoartele de piață generate de Storia, pentru a cuprinde – așa cum ne place să spunem – date raționale și date emoționale. În cazul INDEXULUI T.RA.I – care este un indice de calitate a vieții la nivel de cartier – datele raționale sunt prețul pe metru pătrat sau calitatea aerului, iar printre cele emoționale se află regretele cumpărătorilor și ce ar fi schimbat la procesul imobiliar”, a spus Monica. 

În plus, fiind cel mai mare ecosistem din piață, Storia & OLX Imobiliare au la dispoziție și cea mai mare cantitate de date pentru a genera studii relevante, care să reflecte realitatea din industrie, oferind claritatea de care românii au nevoie. De asemenea, prin parteneriatul cu KIWI Finance, cea mai mare companie de brokeraj de credite din România, Storia aduce în același loc posibilitatea de a găsi și locuința potrivită, și cel mai bun credit posibil, cu ajutorul unui consultant care simplifică opțiunile, informațiile și tot procesul de obținere a creditului.

Repoziționarea Storia aduce și o nouă identitate vizuală, mai modernă, atât pentru platformă, cât și pentru sub-brandurile sale: Agent Expert, Drumul Inteligent spre acasă, T.R.A.I. Campania de repoziționare, care rulează la TV, în presă, în mediul digital și pe platformele influencerilor, a început cu un manifesto transparent despre transparență. 

„Ne-am dorit să fim autentici și să arătăm că nimeni nu poate controla tot procesul imobiliar. Stresul și compromisul sunt și ele parte din proces și oricât de mult ne-am dori să facem lucrurile mai bine, pentru cumpărători sau chiriași, tot vor apărea situații neplăcute. În comunicare, am pus în antiteză lucrurile pe care noi, ca platformă, le putem controla cu factori care scapă de sub controlul oricui, cum ar fi faptul că ar putea apărea prea mulți porumbei să facă gălăgie la pervazul geamului tău. Dar asta nu se găsește ca filtru pe platformele imobiliare. În spot veți vedea și anumite funcționalități ale platformei, Cum ar fi posibilitatea de a desena pe hartă zona în care îți cauți locuință sau numărul mare de anunțuri de la agenți profesioniști, dar și de la proprietari”, a mai spus Monica. 

Prezentarea Monicăi a inclus și o serie de principii de marketing care pot fi aplicate de către orice Agent Expert. Aceste principii au fost validate de Storia pe parcursul celor 7 ani de experiență ai celei mai premiate echipe de marketing de real estate, atât la festivaluri locale, cât și internaționale, recunoașterea fiind acordată atât pentru creativitate, cât și pentru eficiență în comunicare. La Effie 2022, Storia a fost al 3-lea cel mai creativ și eficient brand din România. În palmaresul echipei se află 6 premii Effie, 3 premii Internetics, 1 premiu IPRA Golden World Awards, 2 premii SABRE și multe altele.

În încheiere, Monica a punctat ce înseamnă repoziționarea Storia pentru agenții imobiliari: dezvoltări de produs care să vă aducă mai multă transparență, focus mai mare pe explicarea rolului agentului și mai multă vizibilitate și contactări aduse de Storia profesioniștilor în imobiliare.

INSPIRAȚIE DE LA UN ULTRAMARATONIST: DESPRE AUTODEPĂȘIRE ÎN VREMURI DIFICILE ȘI SECRETELE PREGĂTIRII MENTALE PENTRU A DEVENI CAMPION 

Inspirația pentru performanță a venit de la invitatul special al serii, Tiberiu Ușeriu, ultramaratonist, triplu câștigător al celui mai dificil maraton – 6633 Arctic Ultra – parcurgând o distanță de 566 km din zona Cercului Polar, la edițiile 2016, 2017 și 2018. În 2020 a fost printre finaliștii Yukon Arctic Ultra, ultramaratonul de circa 500 de kilometri, care s-a desfășurat în condiții extreme în nordul Canadei.

În cadrul evenimentului, Tibi a povestit și episoade din povestea lui de viață, cuprinsă pe larg în autobiografia, „27 de pași”, care expune întâmplările prin care a trecut, cum a ajuns în viață, doar o cifră – „Domnul 2.800” – dar și cum a renăscut într-o celulă din care a fost eliberat în 2010. 

“Eu sunt de părere că nu contează ceea ce a făcut viața cu tine. Contează ceea ce faci tu din ce a făcut viața cu tine”, a spus Tibi, povestind despre cum a început să alerge, după o viață foarte tumultoasă. 

„În acele zile în care ieșeam în fiecare zi la alergare, simțeam o plăcere. Plăcerea era atunci când nu mai puteam. Efectiv, când începeau să mă doară toate, picioare, plămâni, tot, simțeam că puteam să depășesc acel sentiment și să merg mai departe”.

Tibi a decis nu doar să participe la o competiție de alergat, ci și să alerge până la locul în care se desfășura competiția, la distanță de 42 de KM. Așa că într-o zi a ales să pună în practică o vorbă din zona în care locuiește, în Pasul Tihuța, și a dat o fugă până la Cluj de-adevăratelea. Pe parcursul celor 26 de ore, i s-au alăturat mulți alergători pe drum, pe diverse distanțe, iar la destinație, a alergat și maratonul propriu-zis pentru care plecase la drum, depășindu-i pe mulți.

Tibi a povestit apoi despre cât de dificilă a fost aclimatizarea pentru ultramaratonul din nordul Canadei. La prima participare, la primul punct de verificare, la kilometrul 100, a fost scos din competiție, din cauza degerăturilor suferite la degetele de la picioare, din cauza temperaturilor de -39°C. „Am avut noroc că mi-au fost doar puțin tăiate”, spune Tibi spre surprinderea publicului și continuă optimist „M-am reîntors în următorul an, pentru că voiam efectiv să trec peste acea situație, peste acea frică. Am trecut prin acel loc la 100 de km fără să mă mai gândesc la ceea ce s-a întâmplat în urmă cu un an.  Și am reușit să termin competiția. Am fost doar 2 în acel an, am ieșit pe locul 2 din 30 și ceva de atleți. De obicei, ori nu termină niciunul, ori termină doar 2-3 atleți, în funcție de frigul din anul respectiv.”, a mai spus Tibi. 

Referitor la proiectele locale, Tibi a menționat Via Transilvanica, organizată de Asociația Tășuleasa Social, care străbate România de la Putna la Severin, „ca un fel de Camino de Santiago românesc”. 

Seara s-a încheiat cu un video emblematic pentru activitatea lui Tibi, având pe fundal vocea lui Marcel Iureș, voluntar de asemenea la Tășuleasa Social, care a spus „ȘI MAI E CEVA. TIBI UȘERIU CONTINUĂ SĂ ALERGE. DECI NU S-A TERMINAT”. 


Pentru următoarea ediție, echipa Storia strânge sugestii de la comunitatea de profesioniști în imobiliare, pentru a aduce pe scenă cei mai intersanți speakeri, care să abordeze cele mai importante subiecte ale domeniului, pentru a inspira și pentru a ajuta la adoptarea celor mai bune decizii de business.

Back to top button