Ghid imobiliar

Fondul de rulment – ce este, cum se calculează, de ce este necesar

Fie că deții un apartament, fie că stai in chirie, cu siguranță ai auzit de fondul de rulment. În mod normal, el este inclus în plata întreținerii și este achitat de fiecare proprietar în parte. Ce este, mai exact, acest fond de rulment, care este rolul său și cum se calculează, poți afla din rândurile următoare:

●       Cadrul legislativ

●       Ce este fondul de rulment

●       Rolul fondului de rulment

●       Cum se calculează fondul de rulment

●       Prevederi generale și condiții pentru înregistrarea fondului de rulment

Cadrul legislativ

În anul 2018, Guvernul a adoptat o lege prin care atât fondul de rulment, cât și cel de reparații au devenit obligatorii. Mai exact, este vorba de Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. În această lege, la CAPITOLUL VII – Veniturile și cheltuielile asociației de proprietari, vei putea găsi aspectele juridice, economice și tehnice, cu privire la rolul și modul de plată al fondului de rulment. De asemenea, metodele de aplicare ale fondului de rulment sunt definite și prin Hotărârea Nr. 1588 din 19 decembrie 2007.

Ce este fondul de rulment

Pe scurt, fondul de rulment este o plată anticipată pe care tu, ca proprietar, o depui la Asociația de Proprietari de care aparții, în vederea achitării serviciilor oferite de furnizori (de exemplu, furnizorii de curent electric, internet și cablu, la bloc). Potrivit legii, fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, iar reîntregirea acestuia se face lunar, prin plata sumelor afișate pe lista de plată. El este menționat pentru fiecare apartament în parte, într-un registru special, trebuie să fie raportat la nivelul celei mai mari întreţineri din bloc și se stabilește doar de către adunarea generală.

Rolul fondului de rulment

Practic, fondul de rulment este ca un fond de siguranță, de care proprietarii beneficiază pentru a putea achita furnizorii, în cazul în care ar apărea probleme, pe viitor. Este folositor asociației, pentru a putea gestiona mai ușor bugetul propriu.

Potrivit legii nr. 196/2018, fondul de rulment se stabilește astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare, înregistrate de asociația de proprietari în anul anterior. În cazurile asociațiilor de proprietari nou înființate, fondul de rulment se stabilește prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociații de proprietari, echivalente ca mărime.

Citește și: Cum sa platesti mai putin la facturile din sezonul rece

Cum se calculează fondul de rulment

Fondul de  rulment se poate calcula în funcție de:

●       natura serviciului facturat (cheltuielile pentru întreținerea liftului, încălzire, gaze, electricitate, apă);

●       numărul de persoane înregistrate în Cartea de Imobil ca locuitori ai blocului sau apartamentului;

●       cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună (în funcție de suprafața utilă a apartamentului).

De regulă, cota-parte indiviză se calculează adunând suprafețele utile ale tuturor apartamentelor de pe scară și împărțind suprafața utilă la acest total. Rezultă un procent care se înmulțește cu valoarea cheltuielii repartizate. De exemplu, dacă într-un bloc cu o suprafață utilă totală de 750 mp există 30 de apartamente cu doua camere, cu suprafața utilă de 35 mp, cota-parte pentru aceste tipuri de apartament va fi de (35/750) x 100 = 4,6. Totalul la cota-parte pe scară este 100%. Astfel, pentru a calcula o factură de 1500 lei, avem (1500 x 4,6)/100, adică fiecare apartament de două camere va avea un fond de rulment de 69 lei.

Prevederi generale și condiții pentru înregistrarea fondului de rulment

Fondul de rulment se încasează distinct față de contribuția la cheltuielile asociației. Pentru a primi fondul de rulment, administratorul are obligația de a elibera chitanță nominală separată.

De asemenea, potrivit Art. 24 din Hg Nr. 1588-2007, fondul de rulment încasat poate fi restituit la schimbarea domiciliului sau a dreptului de proprietate, dacă prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosinței locuinței nu se stipulează altfel. Astfel, în cazul în care vrei să îți vinzi apartamentul, ai dreptul, ca proprietar, să recuperezi  fondul de rulment, dar numai după ce are loc vânzarea și doar dacă asociația constată că nu există datorii.

Dacă ești chiriaș, legea prevede că vei plăti fondul de rulment doar în situaţia în care se stabilește acest lucru prin contractul de închiriere.

Ultima editare: 27 mai 2021
Back to top button