Piața imobiliară în 2021 - în ce ar trebui să investească dezvoltatorii
11 februarie 2021
Publicat de storia
Într-un context dificil, marcat de incertitudini și de schimbarea nevoilor și apariția unor noi așteptări ale consumatorilor, pe fondul crizei sanitare globale fără precedent, adaptabilitatea este un concept-cheie pentru construirea unei strategii de investiții eficiente pe piața imobiliară. Totul pornește de la o analiză atentă a tendințelor, pentru a putea creiona un profil al cumpărătorilor cât mai aproape de realitate, identificarea proiectelor cu potențial, pentru amortizarea investiției și obținerea profitului dorit, precum și de la evidențierea atuurilor care pot face diferența pe o piață concurențială și dinamică.
În cele ce urmează, ți-am pregătit un scurt ghid despre trendurile care caracterizează în momentul de față piața imobiliară din România și despre oportunitățile pe care dezvoltatorii și agențiile imobiliare le au în această perioadă.
Fie că vrei să investești în proiecte imobiliare noi, fie că vrei să închiriezi ori sa vinzi case sau apartamente, este important să știi care sunt principalele tendințe în ceea ce privește comportamentul consumatorilor, dar și cum estimează specialiștii că va evolua piața imobiliară în viitorul apropiat.
Specialiștii de la National Institutes of Health (NIH) au identificat câteva aspecte ale vieții sociale asupra cărora pandemia a avut un impact major, fapt ce a dus la apariția unor noi nevoi și a unor comportamente care au decurs din acestea:
Toate schimbările de comportament din ultima perioadă se regăsesc și în tendințele pieței imobiliare. Astfel, în contextul în care munca remote a devenit un sistem tot mai folosit și în care teama de îmbolnăvire este tot mai acută, consumatorii caută mai mult confort și siguranță ca oricând. Cum orice investiție are la bază dorința de a răspunde cât mai bine nevoilor și așteptărilor consumatorilor, pentru a obține profitul dorit, iată care sunt câteva caracteristici ale pieței imobiliare din 2021:
Pornind de la nevoile actuale ale consumatorilor și de la tendințele de pe piață, un ultim pas spre investițiile imobiliare de succes este identificarea acelor proiecte cu potențial în perioada următoare. În continuare, ai câteva exemple în acest sens.
Creșterile înregistrate în ceea ce privește comerțul electronic, nevoia de a extinde spațiile de retail și de a înlocui stocurile vechi cu produse competitive și care sunt la mare căutare acum, pentru că s-au schimbat nevoile și așteptările consumatorilor, au dus la o dezvoltare a segmentului de spații industriale și logistice. Acest sector al pieței imobiliare reprezintă și în anul 2021 o bună oportunitate pentru investiții.
Conceptul de strip-mall este relativ nou în România și reprezintă o alternativă la centrul comercial clasic, în sensul că magazinele sunt amenajate în aer liber, într-un spațiu unitar, cu parcare proprie, acces către cartierele din împrejurimi și către arterele principale de circulație. După ce mall-urile clasice au fost puternic afectate de noile reguli de distanțare socială, strip-mall-urile par să fie soluția pentru viitorul apropiat.
În ceea ce privește clădirile de birouri, sunt două aspecte importante care trebuie luate în calcul, din perspectiva investițiilor în acest segment al pieței imobiliare. În primul rând, este vorba despre piața subînchirierii spațiilor de birouri deja existente, dezvoltarea acesteia fiind o consecință a faptului că multe companii au adoptat sistemul de lucru remote și au subînchiriat spațiile deja închiriate de la dezvoltatorii imobiliari.
În al doilea rând, este vorba despre nevoia oamenilor de a avea un birou cât mai aproape de casă, în condițiile în care lucratul de acasă este, în multe cazuri, doar o soluție temporară, nu pe termen lung. Și chiar și în cazul adoptării unui sistem de muncă hibrid, în care perioadele de lucru remote alternează cu cele de la birou, oamenii au văzut cât de important este să folosească altfel timpul petrecut în trafic pe drumul înspre și dinspre serviciu. Prin urmare, continuarea proiectelor deja existente și investițiile noi în clădirile de birouri din spațiile rezidențiale sunt oportunități de actualitate.
Grădinițele, zonele comerciale, de spa, de relaxare, spațiile de joacă pentru copii, parcurile și locurile amenajate pentru co-working sunt doar câteva dintre facilitățile de care consumatorii vor fi interesați în privința ansamblurilor rezidentiale. Astfel de investiții, la fel ca și cele din segmentul strip-mall-urilor, răspund nevoii de confort, dar și celei de a petrece timp în afara locuinței, cât mai aproape de aceasta și într-un spațiu cât mai sigur.
Proiectele imobiliare cu potențial în perioada următoare sunt strâns legate de tendințele pieței, ce recurg din noile nevoi și așteptări ale consumatorilor, dictate de contextul pandemic din ultimul an. Vorbim despre o piață dinamică, în continuă schimbare și care va fi influențată în continuare de efectele crizei sanitare de la nivel mondial. Prin urmare, adaptabilitatea și flexibilitatea sunt elemente-cheie pentru a face față provocărilor, de cele mai multe ori, greu de estimat, într-un astfel de context.